Kunstig intelligens bliver vores GPS – og vi skal selv taste kursen ind

Kunstig intelligens kommer til at være en afgørende medspiller i fremtiden. Den kommer ikke til at løse vores udfordringer med et fingerknips. Vi skal selv sætte retningen, og så skal kunstig intelligens hjælpe os med at finde vej, mener fremtidsforsker Anne Skare Nielsen.

”Fremtiden er ankommet. Og det her shit show vi står i … det er “det nye normale”. 

Sådan siger fremtidsforsker, foredragsholder og forfatter, Anne Skare Nielsen, om det indtog der er sket af kunstig intelligens. Både de nye værktøjer, og alt det, der allerede er en indgroet vane.

”Tag din GPS. Du tænker jo ikke over, at du bruger kunstig intelligens. Du åbner bare en app og beder den om at finde vej. Ser vi 10-20-30 år frem i tiden, tror jeg, at vi er et sted, hvor kunstig intelligens bliver den helt store projektleder, uden at vi tænker over, at vi bruger den”, siger Anne Skare Nielsen.

For hvor vi i dag bruger kunstig intelligens til at få sparring og nye ideer eller til at skrive bedre salgsmails og lave en lækker grafik, kommer kunstig intelligens til at gribe endnu mere ind i vores arbejdsliv.

”Kunstig intelligens kan tage alle driftsopgaverne. Så snart vi har skabt en rutine kan opgaven programmeres - og så frisættes mennesker til “noget andet". Derfor skal vi være virkelig dygtige til at definere, hvad der er vigtigt - for dig, for mig, for os og planeten. Det er det, forfremmelse bliver i fremtiden. Du skal ikke op i systemet, du skal hen til det spændende. Men du skal selv fortælle, hvad du brænder for. Hvad for et problem du vil gerne løse, og med hvem. Så skal den store projektleder nok hjælpe dig og dit team med at nå derhen,” siger Anne Skare.

Kunstig intelligens forstærker, afslører og transformerer

Hun forklarer, at når der kommer ny teknologi, sker der tre ting. Teknologien forstærker det, vi har i forvejen, og dermed kommer den til at afsløre det, der ikke fungerer. Når vi bliver trætte nok af dét, kommer transformationen, hvor vi bruger teknologien til at vende vrangen ud på, “plejer”, og så kommer vi et helt nyt – og forhåbentlig bedre sted hen.

”Tag møder. Vi holder ikke bedre møder, fordi de er rykket online. Vi holder bare en million-milliard flere møder, fordi teknologien gør det muligt - den forstærker det, der er i forvejen. Online møder er ikke kedelige. Vi som mennesker er kedelige. I fase 2 afsløres det, der ikke virker. Hvor skrækkeligt det er at sidde i back-to-back møder uden en fokuseret og kreativ agenda. I fase 3 kommer transformationen, så forvent en helt ny måde at mødes på både synkront og asynkront, online, fysisk - og hjulpet af kunstig intelligens,” siger Anne Skare. “Du vil f.eks. kun blive indkaldt til møder, hvor din tilstedeværelse gør en reel forskel. Så tænk lige over det … hvis ikke du bliver indkaldt, er det fordi AI ikke har brug for dig”. 

Det betyder, at for at vi kan komme nye, bedre, mere humane steder hen med kunstig intelligens, er vi nødt til at diktere en visionær retning. Som med GPS’en. For en GPS ved jo ikke, hvor den skal lede dig hen, før du har fortalt den det. Og på samme måde er det med den kunstige intelligens. Hvis vi ikke beslutter, hvor vi vil hen, kommer vi som menneskehed ikke videre.

”Har du en rodet forretning, og sætter du digitalisering eller kunstig intelligens til, bliver det bare endnu mere rodet. Men hvis du spørger dig selv, hvad det er, du gerne vil, hvor du gør en forskel, så kommer transformationen,” siger Anne Skare.

Og derfra handler det om træning, træning og mere træning. Både af dig og ikke mindst dine AI-værktøjer.

”Det er lidt som med pandekager. Når du laver pandekager, så er den første pandekage altid virkelig dårlig, ikke? Sådan er det også, hvis du stiller ChatGPT et spørgsmål, så kommer der et eller andet forholdsvist ubrugeligt tilbage. Så skal du jo ikke sige, at den er dum. For med AI er “det man siger, er man selv”. AI er nemlig ikke “noget”. Ikke før du begynder at lægge indhold ind i den. Når du giver den feedback, kommer der “noget" tilbage, hvor du sidder og tænker, gud, det har jeg aldrig nogensinde tænkt på. Og det spejl er i virkeligheden dig selv - for det er jo dig, der pludseligt får nye tanker. AI er din træner, din guide, din personlige assistent. Så hvad er du? Endnu en hvid overlord? En slaveejer? En dårlig chef der råber ad din nye praktikant? Eller er du en af fremtidens helte, der løser problemer og redder verden i de nye planetære fællesskaber?”. 

  • Fremtiden er en kæmpe rodebutik, et sammenskudsgilde, og der vil altid opstå nye problemer. Derfor skal vi vælge de problemer, som vi synes er de mest interessante at udvikle os sammen med.
    Anne Skare Nielsen Universal Futurist139 Anne Skare Nielsen, Fremtidsforsker, foredragsholder og forfatter Besøg LinkedIn profil
Samhandel skal gøre verden bedre

Når vi taler om international handel mener Anne Skare, at vi skal gøre op med ideen om, at vi skal sælge mest muligt med størst mulig profit. I stedet skal vi bruge samhandel til at gøre verden bedre. Det var jo ligesom den oprindelige idé - og den tillid skal oparbejdes igen. 

”Du skal tænke på kunstig intelligens som din egen personlige assistent. Vi skal ikke bare sætte strøm til det eksisterende. Det er ikke den eksisterende kundeservice, der “bare” skal køre hurtigere. Det er det, at du skaber den vigtigste relation mellem det, du gør, og det, som du gerne vil have folk til at gøre i den anden ende,” forklarer Anne Skare.

Hun mener, at kunstig intelligens kommer til at sætte kunden mere i fokus. Det er ikke længere dit produkt, men i stedet kundens behov og virksomhedens innovationsevne, der kommer i første række.

”Lad os forestille os, at du kommer ind på en hjemmeside, der bare er hvid, og så er der en chatbot, som siger: ”Hej, hvad kan jeg hjælpe dig med?” Du beskriver din problemstilling, og så siger den, okay, så kan jeg godt se, at du skal bruge så og så meget af det her produkt, og du skal også bruge xyz fra kon-kollegaerne. Og så tjekker den løbende op på, om du stadigvæk er glad for det, eller om vi skal ændre på noget,” siger Anne Skare.

Leg turist og prøv det af

Det kan føles som om vi nærmest bliver bombarderet med nye muligheder og teknologier inden for kunstig intelligens. I B2B Eksport Marketing-undersøgelsen 2024 svarer 54 procent, at de mangler at lære, hvordan de bruger de nye værktøjer, mens 46 procent har manglende overblik over, hvilke muligheder, der er. Endelig svarer 37 procent, at de mangler kompetencer.

Så hvor skal vi begynde, hvordan finder vi hoved og hale i det hele, og hvordan får vi sat retningen? Ifølge Anne Skare handler det først og fremmest om at gå til det med et åbent sind. Lidt ligesom når vi skal på ferie.

”Jeg plejer at kalde det turistmode. Hvis du skal på ferie, hvad gør du så? Du laver research. Du kigger på Instagram og googler destinationerne. Det samme gælder AI på arbejdspladsen. Vi ved ikke, hvordan det ser ud, fordi vi ikke har været der. Men så kan du researche og finde masser af løsninger fra andre mennesker, der har testet det af og fået bedre produktivitet eller bragt deres pres på kloden ned eller har brugt deres kundeservice-bot til at komme af med de kunder, der snyder,” siger Anne Skare og understreger, at vi i hvert fald ikke må blive bange for at fejle.

For vi kommer ganske sikkert til at snuble undervejs. Og vi kommer også til at rende ind i en masse bøvl. Til gengæld er det op til os selv at vælge det rigtige at bøvle med.

”Det her, det kan vi godt sammen. Fremtiden er en kæmpe rodebutik, et sammenskudsgilde, og der vil altid opstå nye problemer. Derfor skal vi vælge de problemer, som vi synes er de mest interessante at udvikle os sammen med. Sammen med kunstig intelligens.”

 

Anne Skare Nielsen Universal Futurist139

Anne Skares gode råd om AI

  • Kunstig intelligens skal ikke bruges til at sætte strøm til det eksisterende. Du skal ikke gøre mere, hurtigere. Du skal bruge det til at gøre tingene bedre, smartere, så du frisætter tid og energi til det, der giver mest mening.

  • Kunstig intelligens er os selv. Det er ikke et eller andet diffust monster. Det er et spejl på, hvem vi er, og hvordan vi tænker. Se det som trafik og infrastruktur, hvor AI hjælper os med at køre bedre sammen - og i øvrigt tvinger os til at sætte fokus på etik, ordentlighed og til “at få tingene til at glide”.

  • Vær åben over for de nye teknologier. Det er helt ok, at du ikke forstår spændvidden i de nye redskaber, men du skal have en fornemmelse for, hvad det kan, og det kommer kun ved at gå på opdagelse og prøve ting af. Start med https://www.hellohistory.ai/ - den er sjov. 

Anne Skare Nielsen, Universal futurist. Foto: Anne Kring